.

محصولات پلی اتیلنی

سپتیک تانک چیست ؛ انواع سپتیک تانک

محصولات پلی اتیلنی

سپتیک تانک چیست ؛ انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک اساسی ترین و مهم ترین بخش پالایش و پاکسازی فاضلاب می باشد از گندانبار که به عنوان septic tank نیز یاد میشود ؛ در پروژه های عمرانی فراوانی استفاده میشود شاید شما بپرسید که سپتیک تانک چیست ؟ در پاسخ به این مهم باید گفت : در حقیقت سپتیک تانک همانطور که از نام آن پیداست مخزن یا تانک یا منبعی است که بواسطه طراحی خاص ، فاضلاب جامد را درون خود نگه داشته ، از طریق فعالیت باکتری های بی هوازی تبدیل به مایع ( پساب) و گاز متان نموده و تحویل چاه جذبی و نه رودخانه و نه آبیاری فضای سبز می نماید . سپتیک تانک به عنوان ساده ترین وسیله مورد استفاده در پالایش فاضلاب اعم از پاکسازی مقدماتی و تصفیه پیشرفته دارای تقاضای بالایی در کشور می باشد . این محصول در تصفیه پیشرفته فاضلاب نقش مخزن متعادلساز و ایستگاه پمپاژ و در تصفیه مقدماتی نقش کاتالیزور تجزیه فاضلاب جامد را بازی میکند .

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

دستگاه برج خنک کننده فایبرگلاس , جنس برج خنک کننده

در مقابل این برج خنک کن های عظیم‌الجثه که در صنایع خاصی به کار گرفته می‌شوند، اکثریت قریب به اتفاق برج خنک‌ کننده , تجهیزات کوچک هستند که در کنار بخش های مختلف صنعتی یا مسکونی برای تهویه هوا به کار می‌رود . برج خنک کننده سیستم توزیع و تودیع آبگرم دارند که آب را به شکل یکنواخت روی شبکه مشبک نزدیک به هم می پاشد.

نحوه فندانسیون داخلی برج خنک کننده

این شبکه ها آکنه یا پر کننده نام دارند. آکنه ها آب سرازیر شده از بالای برج را با هوایی که از میان آن حرکت می کند کاملا مخلوط کرده به طوری که آب به صورت یک قطره از یک آکنه به سطح آکنه دیگر به وسیله نیروی ثقل خود میریزد.هر چند در این برج ها مقداری انتقال حرارت محسوس از آب به هوا وجود دارد اما تقریبا اثر خنک کنندگی تماما از تبخیر قسمتی از آب اسپری شونده در برج حاصل میشود. بخار حاصل از فرایند تبخیر در برج به وسیله جریان هوایی که یک دمنده ایجاد میکند از برج خنک کن خارج می شود.

با توجه به این که دما و رطوبت هوا از برج افزایش می یابد بدیهی است که میزان تاثیر برج حنک کن تا حد زیادی به درجه حرارت مرطوب هوای ورودی بستگی دارد و با کاهش آن افزایش می یابد.

ظرفیت برج خنک کننده

در انتخاب ظرفیت تمامی انواع برج های خنک کننده همیشه این مسئله را مد نظر داشته باشید که حداکثر اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده کمتر از اختلاف دمای آب ورودی و دمای مرطوب هوا در محیط مورد نظر می باشد .

یعنی همیشه حداقلِ دمای آب خروجی از برج خنک کننده بیشتر از دمای هوای مرطوب محل نصب برج خنک کننده می باشد. وهمچنین، هرچقدر رطوبت نسبی هوای محل نصب برج خنک کننده کمتر باشد، دمای هوای مرطوب محل کمتر و در نتیجه خنک تر کردن آب خروجی از برج، امکان پذیر خواهد بود .

قابل ذکر است بدلیل درخواست زیاد متقاضیان برج خنک کننده در خصوص عملکرد این دستگاه ما تصمیم داریم یه نمونه از کلیپ های انگیزشی برج خنک کننده را برای شما آپلود نماییم .

با برج خنک کننده ناب زیست همراه باشید .

برج خنک کننده

  • سپتیک تانک
  • ۱
  • ۰

انواع سپتیک تانک - سپتیک تانک فاضلابی

سپتیک تانک از لحاظ جنس مخزن انواع مختلفی دارد که عملکرد مشابهی دارند اما هر کدام از سپتیک تانک مزایا و معایبی دارند. انواع سپتیک تانک به قرار زیر است:

  • سپتیک تانک بتنی
  • سپتیک تانک پلی اتیلنی
  • سپتیک تانک کامپوزیتی

تصفیه بیولوژیکی به وسیله سپتیک تانک

برای شناخت نحوه عملکرد سپتیک تانک بهتر است ابتدا ساختمان کلی آن ها مورد مطالعه قرار گیرد. ساختمان اصلی سپتیک تانک مخازنی هستند که به دو قسمت نابرابر با نسبت تقریبی ۲ به ۱ تقسیم می شوند و اجزای تشکیل دهنده سپتیک تانک به قرار زیر است:

سیستم ورودی و خروجی فاضلاب سپتیک تانک : شامل لوله و بافل است که وظیفه انتقال فاضلاب به داخل مخزن سپتیک تانک و خروج از آن را بر عهده دارد.

مخزن اولیه سپتیک تانک : شامل حدودا دو سوم از حجم مخزن اصلی سپتیک تانک است که عملیات تصفیه در این قسمت از دستگاه سپتیک تانک رخ می دهد.

دیواره جدا کننده سپتیک تانک : این دیواره مخزن اصلی سپتیک تانک را به دو ناحیه تقسیم می کند. انتقال فاضلاب بین مخزن اولیه و ثانویه از میان این صفحه انجام می شود.

مخزن زلال سازی سپتیک تانک : شامل حدودا یک سوم از حجم مخزن اصلی سپتیک تانک است که فاضلاب پس از خروج مخزن اولیه، در این قسمت تجمع می یابد.

تهویه: مجرایی است که در بالای مخزن سپتیک تانک برای خروج گاز های تولیدی ناشی از تصفیه بیولوژیکی تعبیه می شود.

سپتیک تانک

بعد از بررسی ساختمان کلی سپتیک تانک ، نحوه عملکرد این دستگاه بررسی می شود. پس از ورود فاضلاب به مخزن اولیه سپتیک تانک عملیات تصفیه مکانیکی و بیولوژیکی در این دستگاه آغاز می شود. به این ترتیب که مواد معلق و ذرات سنگین به سبب چگالی بیشتر در سپتیک تانک رسوب کرده و روغن ها و چربی ها به دلیل چگالی پایین تر از آب شناور می شوند. تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن سپتیک تانک باعث ایجاد توده لجن و رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها و باکتری ها می شود. به دلیل عدم هوادهی در سیستم سپتیک تانک واکنش های بیولوژیکی انجام گرفته عمدتا بی هوازی هستند و بخش کمی از واکنش ها، با مصرف اکسیژن محلول فاضلاب در سپتیک تانک به صورت هوازی انجام می شوند. پس از مدتی باکتری های اسید زا مواد آلی موجود در لجن را به اسید و بعد از آن میکروارگانیسم های متان ساز مواد اسیدی موجود را به بیو گاز تبدیل می کنند و دوباره PH سیستم سپتیک تانک به محدوده خنثی باز می گردد. به این ترتیب واکنش های بیولوژیکی که در جریان رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم ها در سپتیک تانک انجام می شود باعث تجزیه مواد آلی آلاینده و تصفیه فاضلاب می گردد. از طرفی انجام این فعالیت های بیولوژیکی در سپتیک تانک سبب تبدیل بخش عظیمی از لجن به بیو گاز و کاهش چشم گیر حجم لجن می شود. بیو گاز تولیدی که عمدتا از متان تشکیل شده از قسمت فوقانی مخزن سپتیک تانک و از طریق تهویه تخلیه می شود.

بین مخزن اولیه سپتیک تانک و مخزن زلال سازی ، دیواره جدا کننده ای در سپتیک تانک قرار می گیرد که در وسط این صفحه یک مسیر ارتباطی بین دو مخزن سپتیک تانک وجود دارد به طوری که آب عاری از مواد ته نشین شونده و قابل شناور شدن از این طریق وارد مخزن زلال سازی سپتیک تانک شده و در آن جا تجمع می یابد. البته باید توجه داشت ذرات بسیار کوچک قابل ته نشینی و شناور شدن باز هم وارد مخزن زلال سازی سپتیک تانک می شوند به همین دلیل لوله خروجی سپتینک تانک نیز در قسمت وسط مخزن دوم نصب می شود.

  • سپتیک تانک
  • ۱
  • ۰

مضرات سختی آب مصرفی :

  • تشدیدخوردگی و رسوب گذاری در تاسیسات حرارتی
  • کاهش راندمان انتقال حرارت و افزایش مصرف بی رویه انرژی به دلیل وجود لایه های ضخیم رسوبی
  • ایجاد لکه و رسوبات سفید رنگ بر روی سطوح شیشه، فلز، پارچه، لباس و نظایر آن .
  • کاهش ظرفیت انتقال جریان آب در اثر تشکیل رسوبات سخت در جداره داخلی لوله ها و مخازن .
  • افزایش مصرف مواد شوینده به دلیل کاهش خاصیت کف کنندگی آنها در آب سخت .

روش تعویض یون در سختی گیر

در این روش از رزین های تعویض یونی ، یا همان سختی گیر رزینی ، استفاده می شود. یکی از روش های کاهش املاح محلول در آب ، استفاده از روش تعویض یون (Ion Exchange) می باشد . که روش بسیار موثر برای حذف پاره ای از املاح موجود در آب است.

سختی آب بالا در آب آشامیدنی مسبب اصلی طعم خاص و امراض گوناگون می باشد. استاندارد سختی آب اشامیدنی مطابق با استاندارد بین المللی WHO به میزان حدود 250 میلی گرم برلیتر برحسب CACO3 مشخص شده است که با دستگاه سختیگیر میتوان به آن مهم دست یافت.

عملکرد دستگاه سختی گیر

نحوه عملکرد سختی گیر رزینی با جایگزینی یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت که در رزین موجود در سختی گیر موجود است،بیان می شود . این رزین باید به طور متناوب احیاء شود تا از رسوب مواد معدنی سخت در آن جلوگیری شود .

 این فرآیند با خارج شدن سختی گیر از سیکل و عبور نمک محلول در آب صورت می گیرد و در طول فرآیند احیا آب سختی گیر به همراه نمک محلول عبوری از رزین از سیستم تخلیه می گردد . در این بازه زمانی که عموما در طول شب صورت می پذیرد، آب موجود در سیکل بدون سختی گیری وارد سیستم می شود تا روند شست و شو پایان یابد.

ساختار سختی گیر چگونه است ؟

بدنه اصلی سختی گیر از ورق فولادی با مشخصات و محاسبات فنی طبق استاندارد متناسب با فشارکاری مورد نیاز طراحی و ساخته شده و کلیه سطوح داخلی پس از سند بلاست با سه لایه رنگ اپوکسی پوشش داده می شود.

 سختی گیر رزینی معمولا به همراه یک شیر نیمه اتوماتیک و کلیه لوله کشی ها و اتصالات لازم و ظرف نمک از جنس پلی اتیلن ارائه می گردد.

آب ورودی به وسیله دیسک ­های آب پخش کن در قسمت فوقانی به طور یکنواخت بر روی سطح رزین پاشیده شده و آب نرم درقسمت تحتانی توسط نازلهای آب جمع کن که بر روی عدسی  دوبل تعبیه شده جمع آوری میگردد. نازل ها از جنس پلی اورتان مقاوم در برابر خوردگی و شکنندگی می باشد.

این محصول به همراه رزین با مارک های معروف دنیا همچون رزین پرولایت انگلیس و یا رزین دئولایت هند که تحت لیسانس انگلستان می باشد ارائه می گردد. جهت جلوگیری از عبور رزین از نازل ها، سطح بین صفحه نازل ها و بستر رزین به ارتفاع مناسب توسط سیلیس با دانه بندی درشت تر پوشانده می شود.

  • سپتیک تانک
  • ۱
  • ۰

شرکت تولید کننده لوله کاروگیت

شرکت ناب زیست با تولید خط لوله کاروگیت 1600 و 1800 میلیمتر توانسته است بزرگترین تولید کننده لوله کاروگیت در کشور به متقاضیان لوله فاضلابی ارائه خدمات بدهد . این حجم تولید باعث شده است که از کشورهای همسایه نیز تقاضای خرید و فروش لوله کاروگیت در سایزهای سنگین 1600 نیز داشته اند .

لوله کاروگیت

نمونه پروژه های صادراتی لوله کاروگیت

  1. شرکت پلی تکنو بلژیک - خرید لوله کاروگیت سایز 800 به متراژ 10 کیلومتر با تحمل بار ترافیکی 31.5 کیلونیوتن بر مترمربع - تولید این متراژ با شاخه های 12 متری نیز انجام شده است .
  2. شرکت آساگیربکس چین - خرید لوله شیاردار دوجداره پلی اتیلن سایز 400 و 1000 متراژ بترتیب 1224 و 1920 متر در شاخه های 6 متری و 12 متری .
  3. شرکت آلاستیک نومونیا ( تحت نظر یورو 4 و پتروشیمی سنگاپور ) - خرید سپتیک تانک 10 و 25 مترمکعب پلی اتیلن دوجداره , لوله کاروگیت سایز 500 به متراژ 5100 متر در شاخه های 6 متری , منهول پلی اتیلن با ابعاد درخواستی 10 عدد
  • سپتیک تانک