.

محصولات پلی اتیلنی

سپتیک تانک چیست ؛ انواع سپتیک تانک

محصولات پلی اتیلنی

سپتیک تانک چیست ؛ انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک اساسی ترین و مهم ترین بخش پالایش و پاکسازی فاضلاب می باشد از گندانبار که به عنوان septic tank نیز یاد میشود ؛ در پروژه های عمرانی فراوانی استفاده میشود شاید شما بپرسید که سپتیک تانک چیست ؟ در پاسخ به این مهم باید گفت : در حقیقت سپتیک تانک همانطور که از نام آن پیداست مخزن یا تانک یا منبعی است که بواسطه طراحی خاص ، فاضلاب جامد را درون خود نگه داشته ، از طریق فعالیت باکتری های بی هوازی تبدیل به مایع ( پساب) و گاز متان نموده و تحویل چاه جذبی و نه رودخانه و نه آبیاری فضای سبز می نماید . سپتیک تانک به عنوان ساده ترین وسیله مورد استفاده در پالایش فاضلاب اعم از پاکسازی مقدماتی و تصفیه پیشرفته دارای تقاضای بالایی در کشور می باشد . این محصول در تصفیه پیشرفته فاضلاب نقش مخزن متعادلساز و ایستگاه پمپاژ و در تصفیه مقدماتی نقش کاتالیزور تجزیه فاضلاب جامد را بازی میکند .

  • ۰
  • ۰

دمپر هوا

دمپر هوا چیست؟

هر چهارچوب دریچه مانندی که ورود و خروج هوا، خاموشی در هنگام آتش سوزی و کنترل خروج دود از دودکش را نماید دمپر هوا گفته می شود ؛ به عبارت دیگر دمپر وسیله ای برای تنظیم یا قطع و وصل جریان هوا به سیستم کانال بوده و باید به این اصل مهم اشاره نمود که اصلی ترین وظیفه های دمپر، کنترل ورود و خروج هواست. نکته ی مهم در دمپر نوع کانال هوای ما در محل پروژه می باشد. به همین دلیل در قسمتهای پایین در خصوص انواع دمپر هوا، کاربرد هر کدام در صنعت وچگونگی نصب آنها راهنمایی لازم صورت گرفته است

در حالت کلی ما دو نوع دمپر هوا داریم

  • دمپر دستی بین کانال های گرد (نوع مکانیکی یا دستی)
  • دمپر دستی بین چهار کانال (دریچه هوای اتوماتیک)

به طور کلی دمپر هوا یا ورود و خروج هوا را قطع میکند یا آن را بصورت دلخواه تنظیم می نماید. دمپر تنظیم کننده وظیفه برقراری شدت جریان هوا را بر عهده داشته و دمپر هوا قطع و وصل موجب باز یا بسته شدن کامل کانال هوارسانی خواهند شد.

جنس بدنه دمپر هوا

نوع و ساخت بدنه ی دمپر ها با هم تفاوت دارد و برای هر محیط و نیازی باید دمپر درست نصب شود. در زیر بعضی از انواع مهم دمپر هوا را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم:

  1. دریچه هوای فولادی با بدنه ضد زنگ
  2. جنس بدنه فولاد از نوع کربنی
  3. دمپر با ورق گالوانیزه
  4. دمپر چوبی
  5. دمپر پلیمری
  6. دمپر آلومینیومی
  7. دمپر با استیل

دمپرها از نظر کاربردی شاید شبیه هم باشند اما از نظر نوع تیغه و پره های موجود تفاوت های زیادی دارند که بسته به نحوه قرارگیری تیغه ها در دمپر، دو نوع قابل تشخیص است:

  • دریچه هوایی که باید تیغه ها بصورت موازی روبروی هم قرار بگیرند.
  • دمپر  پیچ خم کدهای 7 و 8 (پره ها بصوت وارونه روبروی هم قرار می گیرند)

انوا ع مدل باز و بسته شدن دمپر

  1. دمپر دستی یا پنوماتیک دستی
  2. دمپر برقی
  3. دمپر با استفاده محرک (حرکت و باز بسته شدن تیغه بوسیله نیروی محرک باد صورت می گیرد)

دمپر دستی

برای ساخت دمپر دستی باید از ورق های آلومینیوم یا گالوانیزه استفاده نمود و برای تنظیم باید از اهرم های متصل به تیغه های دمپر عمل کرد. این جابجایی اهرم ها سبب تغییر حالت تیغه ها و تغییر حرکت به سه شکل کاملا بسته، نیمه باز و باز می شود. این سه حالت در هر موقعیتی مناسب بوده و بر اساس شرایط جوی محیط قابل تنظیم است.

دمپر را میتوان بر روی اگزاست فن هم نصب کرد

کاربرد دمپرهای دستی

دمپر دستی بهترین راهکار برای تنظیم هوا یا توقف هوا به درون کانال های هوایی می باشد. نکته مهم اینجاست که دمپر میتواند بین خطوط کانال کشی و یا در بین کانال ها نصب شده و از ورود هوا به مجاری را توقف نماید.

توجه فرمایید دمپر فقط برای خروج گرد و غبار یا ذرات معلق نیست بلکه میتوان در خروج و تنظیم هوای گرد در فصول سرد و هوای سرد در فصول گرم را نیز کنترل نماید تا از خروج بی رویه انرژی به محیط بیرون جلوگیری کرد. دمپرهای دستی برای کنترل، تنظیم یا روشن و خاموش کردن هوای ورودی استفاده می شود.

  1. با این دمپرها می توان سرعت جریان هوا را تنظیم کرد.
  2. این دمپرها می توانند در مسیر کانال اصلی قرار گرفته و در مسیرهای جانبی نصب شوند.

ویژگی های فنی دمپر دستی

موادی که از آنها ساخته می شود فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم است.

  1. شکل تیغه های دولایه ای دمپر بصورت دورانی می باشد.
  2. نوع تیغه استفاده شده در این دمپر تک لایه با هندسه V شکل می باشد.

 

قابلیت دمپر دستی

بهترین راه برای بهره بردن از نهایت کارایی یک دمپر هوا بکاربردن چند راهکار مهم است که ما قصد داریم در پایین به آن اشاره کنیم :

  • استفاده از نوار استیل بهترین راهکار برای آب بندی بین فواصل نصب دمپر با کانال هوای شما می باشد که با این کار انرژی صرف شده به بیرون کمتر خواهد بود و خروج هوا بدرستی انجام پذیر خواهدبود.
  • درزگیری با نوارهای لاستیکی مناسبترین راه و البته ارزان ترین راه برای کاهش نشت هوا به بیرون بوده و از میزان هدر رفتن هوا به منظور تنظیم افت فشار جلوگیری می کند.
  • زمانی می توان جریان هوا را به درستی قطع نمود که تیغه های دمپر بصورت موازی روبروی هم قرار بگیرند.

نحوه عملکرد دمپر

1. مکانیکی (دستی): اگر شما بوسیله اهرم کانال هوایی را باز و بسته کنید پس دمپر شما دستی مکانیکی می باشد که اکثرا در قنادی ها و سالن های بدنسازی استفاده می شوند.

2. اتوماتیک: هر دمپری که بوسیله قدرت موتور و اتوماتیک بصورت پنوماتیک کار کرده و در تنظیم جریان هوا دخالت مستقیم داشته باشد؛ دمپر خودکار گفته می شود. بعبارتی شیر برقی همان دمپرهای اتوماتیک است که برای کنترل هوا مورد استفاده قرار میگیرند. کارکرد این سیستم بدین صورت است که باید سیم پیچ شما استوانه ای بوده و قطر آن از طول آن کمتر باشد تا با عبور جریان برق از این سیستم میدان مغناطیسی مناسب ایجاد شود.شرایط محیطی فضا با کالیبره کردن زاویه جریان هوا توسط سیگنال هایی که از محرک یا ترموستات به دمپر ارسال می شود، تهویه مطبوع را تنظیم می کند. این نوع دریچه های هوا بیشتر در کارخانجانت صنعتی و تمام اتوماتیک استفاده می شود و دقت زیادی در خروج و ورود هوا به محیط را نیز دارند.

انواع کانال مورد استفاده از دمپر هوا

در همین سایت اطلاعات زیادی در خصوص انواع کانال هوا بصورت یک مقاله آورده ایم که می توانید مطالعه کنید . به همین دلیل نحوه نصب و راه اندازی دمپر بین انواع دریچه های هوا را بررسی خواهیم کرد:

  1. استفاده از دمپر بین دریچه هوا

این دمپر فقط برای کنترل جریان هوا یا قطع ورود و خروج در کانال را انجام داده و اکثرا مراکز بهداشتی؛ توریستی تفریحی، مجتمع های تجاری ازجمله هایپر مارکت ها و سایر مراکز صنعتی بزرگ زیاد استفاده می شود. دلیل این امر بهینه کردن ورود و خروج هوای سالن به بیرون برای تهویه مطبوع بهتر هوا در فصول گرم و سرد و جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایشی در سرما و سرمایشی در تابستان می باشد.

  1. ایفای نقش بعنوان بازدارنده آتش سوزی

این دسته از دمپرها بهترین راهکار برای جلوگیری از آتش سوزی های زیاد در ساختمان یا مجتمع بوده و به نوعی عامل دفع حریق می باشد.بازدارنده آتش برای جلوگیری از گسترش آتش در داخل مجرای هوا از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده می شود.

  1. دمپر تعادلی یا تعادل دمپر

دسته سوم این سازه های هوایی دمپر در یک طرف یا دمپر بالانس نیز نامیده می شوند و دقیقا بصورت شیر یکسو جهت عمل میکند بصورتی که جریان هوا نباید به سیستم کانال بازگردد استفاده می شود. مرسوم ترین حالت کاربرد این دمپر استفاده در اتاق دیزل ژنراتور است. یکی دیگر موارد استفاده از این دمپر در پتروشیمی ها، صنعت تولید مواد پلی اتیلنی و فازهای صنعتی در جنوب کشور می باشد. بهترین راهکار صنعتی استفاده از دمپر تعادلی در این مراکز می باشد.

  1. دمپر کانال دایره ای میانی

زمانی که کانال کشی برای هوادهی انجام می شود باید دقت کرد که در صورت دایره ای بودن کانال هوا حتما باید دمپر هوای هم بصورت دایره ای باشد تا در هنگام نصب و راه اندازی دچار مشکل نشوید. البته این دمپر باید بصورت بین کانالی باشد.

  1. دمپر فشاری یا Dampier Louvre

در مناطقی که بارش برف و باران زیاد است از این دمپرها استفاده می کنند. همچنین برای جلوگیری از ورود پرندگان به کانال ساختمان استفاده می شود. هدف از این کار گردش هوای بالا برای جریان هوای تازه است.

مناسبترین راه برای انتخاب دمپر هوا

باید یک سری مسائل مهم از جمله نحوه ی پخش هوای خروجی از دمپر و کانال های متصل به آن، نحوه و جنس اتصالات کانال، جفت بودن دمپر روی کانال هوا، مدل، اندازه و چارچوب تیغه ها و همچنین ایجاد بالانس تهویه هوای مناسب و میزان افت فشار و .... را بررسی کرد و اقدام به انتخاب دمپرهوای مناسب برای مکان مدنظر با بهترین کارایی را نمود. ناگفته نماند افت فشار همچنین کارکرد دمپر در شرایط مختلف آب و هوایی، افزایش راندمان و کاهش هزینه ها حائز اهمیت است.

نوع و شکل تیغه دمپر

هنگام ساخت تیغه دمپر چندین نکته حائز اهمیت بوده که باید در نظر بگیریم :

  • زاویه شیب تیغه دمپر: بدین صورت که جهت تهویه و تلاطم جریان هوا تاثیر مستقیم برا شیب زاویه تیغه دارد.
  • هوابند بودن تیغه ها: استفاده از نوار آب بندی بهترین راهکار برای هوابند کردن تیغه ها می باشد. نوع نوار با توجه به نوع دمپر، آب بندی و آب بندی تیغه ها انتخاب می شود.

نکات مهم در خصوص دمپر دستی

  • تولید با ورق 5 میلیمتر برای سبکی هوابند دستی
  • هزینه کم و ارزان نسبت به سایر دمپرها

بهترین راه برای تنظیم میزان ورودی هوا و خروج از کانال استفاده از دمپر کاملا بسته می باشد که بصورت دستی قابل تنظیم است. البته باید ضخامت تیغه ها زیر 5 میلیمتر باشد تا بصورت آیرودینامیکی هوا عبور کند.