.

محصولات پلی اتیلنی

سپتیک تانک چیست ؛ انواع سپتیک تانک

محصولات پلی اتیلنی

سپتیک تانک چیست ؛ انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک اساسی ترین و مهم ترین بخش پالایش و پاکسازی فاضلاب می باشد از گندانبار که به عنوان septic tank نیز یاد میشود ؛ در پروژه های عمرانی فراوانی استفاده میشود شاید شما بپرسید که سپتیک تانک چیست ؟ در پاسخ به این مهم باید گفت : در حقیقت سپتیک تانک همانطور که از نام آن پیداست مخزن یا تانک یا منبعی است که بواسطه طراحی خاص ، فاضلاب جامد را درون خود نگه داشته ، از طریق فعالیت باکتری های بی هوازی تبدیل به مایع ( پساب) و گاز متان نموده و تحویل چاه جذبی و نه رودخانه و نه آبیاری فضای سبز می نماید . سپتیک تانک به عنوان ساده ترین وسیله مورد استفاده در پالایش فاضلاب اعم از پاکسازی مقدماتی و تصفیه پیشرفته دارای تقاضای بالایی در کشور می باشد . این محصول در تصفیه پیشرفته فاضلاب نقش مخزن متعادلساز و ایستگاه پمپاژ و در تصفیه مقدماتی نقش کاتالیزور تجزیه فاضلاب جامد را بازی میکند .

  • ۱
  • ۰

مضرات سختی آب مصرفی :

  • تشدیدخوردگی و رسوب گذاری در تاسیسات حرارتی
  • کاهش راندمان انتقال حرارت و افزایش مصرف بی رویه انرژی به دلیل وجود لایه های ضخیم رسوبی
  • ایجاد لکه و رسوبات سفید رنگ بر روی سطوح شیشه، فلز، پارچه، لباس و نظایر آن .
  • کاهش ظرفیت انتقال جریان آب در اثر تشکیل رسوبات سخت در جداره داخلی لوله ها و مخازن .
  • افزایش مصرف مواد شوینده به دلیل کاهش خاصیت کف کنندگی آنها در آب سخت .

روش تعویض یون در سختی گیر

در این روش از رزین های تعویض یونی ، یا همان سختی گیر رزینی ، استفاده می شود. یکی از روش های کاهش املاح محلول در آب ، استفاده از روش تعویض یون (Ion Exchange) می باشد . که روش بسیار موثر برای حذف پاره ای از املاح موجود در آب است.

سختی آب بالا در آب آشامیدنی مسبب اصلی طعم خاص و امراض گوناگون می باشد. استاندارد سختی آب اشامیدنی مطابق با استاندارد بین المللی WHO به میزان حدود 250 میلی گرم برلیتر برحسب CACO3 مشخص شده است که با دستگاه سختیگیر میتوان به آن مهم دست یافت.

عملکرد دستگاه سختی گیر

نحوه عملکرد سختی گیر رزینی با جایگزینی یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت که در رزین موجود در سختی گیر موجود است،بیان می شود . این رزین باید به طور متناوب احیاء شود تا از رسوب مواد معدنی سخت در آن جلوگیری شود .

 این فرآیند با خارج شدن سختی گیر از سیکل و عبور نمک محلول در آب صورت می گیرد و در طول فرآیند احیا آب سختی گیر به همراه نمک محلول عبوری از رزین از سیستم تخلیه می گردد . در این بازه زمانی که عموما در طول شب صورت می پذیرد، آب موجود در سیکل بدون سختی گیری وارد سیستم می شود تا روند شست و شو پایان یابد.

ساختار سختی گیر چگونه است ؟

بدنه اصلی سختی گیر از ورق فولادی با مشخصات و محاسبات فنی طبق استاندارد متناسب با فشارکاری مورد نیاز طراحی و ساخته شده و کلیه سطوح داخلی پس از سند بلاست با سه لایه رنگ اپوکسی پوشش داده می شود.

 سختی گیر رزینی معمولا به همراه یک شیر نیمه اتوماتیک و کلیه لوله کشی ها و اتصالات لازم و ظرف نمک از جنس پلی اتیلن ارائه می گردد.

آب ورودی به وسیله دیسک ­های آب پخش کن در قسمت فوقانی به طور یکنواخت بر روی سطح رزین پاشیده شده و آب نرم درقسمت تحتانی توسط نازلهای آب جمع کن که بر روی عدسی  دوبل تعبیه شده جمع آوری میگردد. نازل ها از جنس پلی اورتان مقاوم در برابر خوردگی و شکنندگی می باشد.

این محصول به همراه رزین با مارک های معروف دنیا همچون رزین پرولایت انگلیس و یا رزین دئولایت هند که تحت لیسانس انگلستان می باشد ارائه می گردد. جهت جلوگیری از عبور رزین از نازل ها، سطح بین صفحه نازل ها و بستر رزین به ارتفاع مناسب توسط سیلیس با دانه بندی درشت تر پوشانده می شود.